Op reis met De Radijs en Pasar – Kent

Hey Iedereen,

Vorige weekend gingen we op reis met De Radijs en Pasar. De reis ging naar Kent en duurde 3 dagen. Het was meteen ook de eerste buitenlandse reis.

Verslag is geschreven door Rudi Eyckmans de voorzitter van De Radijs.
Foto’s door AlexEyck Photography en de laatste dag ook door Rudi.

Vrijdag 20 mei 2016.

Bijna iedereen was op tijd aan de start. Gelukkig hadden we een kleine marge ingebouwd voor mogelijke laatkomers. Verder verliep alles vlot, geen file, ook aan de shuttle niet.

Op weg naar het middeleeuwse Rye, wat eiland betekent, rijden we over smalle wegen met metershoge hagen die soms boven de weg elkaar raken, een tunnel van groen. Deze wegen en deze groene hagen zijn typerend voor de wegen en we komen ze ook nog de volgende dagen geregeld tegen.

De gids, Patrick, legt alle details over het landschap haarfijn uit. We bezoeken een zeer speciaal kerkje (1250)in Brookland. Lijkt op een oude schuur met de toren naast de kerk.

In Rye maken we een wandeling met uitleg over de historische gebouwen. Hier kunnen we ook iets eten en drinken.

Namiddag zetten we onze trip verder naar Leeds Castle. We wandelen er door het enorme park met zijn prachtige tuinen, waaronder een subtropische Lady Baillie, met zijn zwarte zwanen en brengen een bezoek aan het prachtig in stand gehouden kasteel met vele Vlaamse kunstschatten (schilderijen, tapijten). Na een frisse pint binnen het domein gaan we op zoek naar ons hotel in Rochester.

Foto’s : Flickr

Zaterdag 21 mei 2016.

Vertrek om 08.45 na een stevig Engels ontbijt.

Tudeley (Tonbridge)

All Saints Church. Zeer eigenaardig kerkje (12de eeuw) met 12 mooie glasramen van Marc Chagall, met als thema de schepping, dood en nieuw leven, vreugde en hoop.

Penshurst Place (13de eeuw) nog steeds bewoond door een burggraaf, afstammeling van de familie Sidney, die aanleunt bij de Koninklijke familie. Tijdens onze rit hierheen over smalle wegen en hoge hagen met veel bloeiende meidoorn. Merkwaardig zijn de mooie huisjes die doen denken aan een Harry Potter film of aan de Lord of the Rings. Ook komen we langs deze wegen enorme weiden tegen met massa’s schapen.

In de tuin hebben we 2 soorten : de klassieke kasteeltuin met haagjes, rozen en buxus. Dan hebben we de Engelse tuin met verschillende kamers. Zeer opvallend in dit domein was de vlagtuin. Een tuin in de vorm van de Engelse vlag met veel rozen en lavendel. Moet prachtig zijn wanneer alles in bloei staat. Ook een indrukwekkende Italiaanse tuin.

Na de wandeling door deze tuinen is het kasteel open voor de bezoekers en bewonderen we het prachtige interieur.

Hever Castle.

In dit kasteel groeide Anne Boleyn op en werd ze het hof gemaakt door Hendrik VIII. Ze werd zijn 2de vrouw maar later werd ze beschuldigd van hoogverraad   en onthoofd. Het was ook de periode dat Engeland zich afscheurde van de paus van Rome.

Verder is Hever Castle beroemd voor zijn prachtige tuinen. De mooiste tot nu toe. Indrukwekkend in elk seizoen. Tijdens ons bezoek zagen we vooral bloeiende rododendrons en azalea’s. Na de tuinen hadden we de mogelijkheid om het kasteel te bezoeken. Eveneens indrukwekkend.

Chiddingstone.

Komt aan zijn naam door een grote steen waarop iemand plaatsnam om berispt te worden. Iedereen kon zijn gedacht zeggen over die persoon. Klein dorpje met 5 huizen, kerk, en herberg. Typisch aan dit soort kerkjes zijn de “Lych Gates”. Kleine afdakjes waar de pastoor wachtte op de lijkwagen bij een begrafenis.

Foto’s : Flickr

Zondag 22mei 2016.

Canterbury. Ommuurde stad, dateert uit de tijd van de Romeinen, met een enorme kathedraal. Bedevaartsoord. We maken een begeleide wandeling met onze gids. Hij geeft uitleg over meerdere historische gebouwen. ’s Middags zetten we onze reis verder naar Sissinghurst, de meest romantische tuin van Engeland. Door de eeuwen heen deed het kasteel dienst als gevangenis, opvangtehuis voor armen. Vandaag is Sissinghurst een boerderij met koeien, schapen en varkens en herbergt zeldzame wilde bloemen, insecten en vogels. De tuin heeft een uitgebreide groentetuin. De groenten worden verwerkt in de plaatselijke eetgelegenheden. Verder is de tuin ingedeeld in verschillende kamers met een pracht aan bloemenweelde. Boven op de toren hadden we een prachtig zicht op het ganse domein.